دانش تجهیز طب آسا

تجهیز تخصصی مطب دندانپزشکی

تجهیزات مطب دندانپزشکی (بخش دوم ) 1400

دستگاه های مطب دندانپزشکی  ( بخش دوم ) سال 1400

دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی و لابراتوارهای دندانپزشکی

(دندانپزشک های محترم جهت تهیه لیست قیمت و تجهیز مطب لطفاً با شرکت تماس حاصل فرمایند .)

دانشجویان مهندسی پزشکی برای شرکت در دوره آموزشی خصوصی می توانند با شرکت در تماس باشند و از این لینک اطلاعات بیشتر کسب نمایند .

خرابی های توربین:

گرفتن مسیر آب که به وسیله یک سیم نازک مسیر آن باز می شود.

سیم ترمز دوچرخه یک لایه از آن برای باز نمودن مسیر آب توربین از یک رشته سیم ترمز دوچرخه ای استفاده می کنیم.

انواع خرابی ها :
بولبرینگ
شفت
پروانه
اورینگ ها

توربین دندانپزشکی

 

اگر شفت نسبت به فرز گشادتر شده بود یعنی فرز به راحتی داخل آن جای می گرفت و بیرون می آمد می بایست شفت را تعویض نماییم.
اگر سر توربینی شفت آن در حدود 1.5 میلیمتر لقی داشته باشد اورینگ های آن فقط تعویض می شود،

 ولی اگر بیشتراز 1.5 میلیمتر باشد علاوه بر اورینگ ها ، بولبرینگ ها را نیز باید تعویض کنیم.
بهترین نوع اورینگ : اورینگی می باشد که از جنس وایتون باشد.
خرابی : اگر پروانه نسبت به شفت گشاد شده باشد باید پروانه آن را تعویض نماییم.

 

خرابی ایرموتور:


1-
جرم گرفتن فیلتر هوای آن که باعث می شود قدرت و سرعت ایر موتور کم شود.

 در این صورت قسمت پشت ایرموتور را باز نموده و فیلتر آن را عوض نماییم به دلیل اینکه فیلتر کمیاب است از مقداری پنبه فشرده شده استفاده می نماییم.


2-
در اثر قرار دادن ایرموتور داخل اتوکلاو برای استریل نمودن هنگامی که آن را خارج می کنیم باید روغن کاری شود که این عمل انجام نمی شود و باعث گیر زدن شفت ایرموتور می باشد،

 برای رفع عیب آن از قسمت بالای ایر موتور زده و حدود 5 دقیقه صبر می نماییم و بعد ایرموتور را به یونیت وصل کرده و با فشار پدال می بایست صدای چرخش کاتریج ایرموتور به گوش بیاید اگر این اتفاق نیفتد قسمت بالای ایرموتور را باز نموده و شفت
آن را با دست حرکت می دهیم. بعد با اسپری روغن توربین داخل آن را خوب شستشو می دهیم و ایرموتور را به یونیت وصل کرده و پدال را حرکت می دهیم

 تا هر چقدر جرم داخل آن به وجود آمده به صورت ماده سیاه رنگ خارج می شود

 وقتی تولید ان ماده سیاه رنگ تمام شد سر ایر موتور را به آن وصل نموده و یک بار دیگر ایرموتور را امتحان کرده و می توانیم پس از امتحان آن را تحویل دهیم.

 

فشار هوای ایرموتور 3 تا 3.5 و فشار هوای توربین 2 تا 2.5 می باشد از روی رگولاتور تنظیم می شود ،

 البته در یونیت تمام پنوماتیک اگر دور چپ و راست به سختی انجام شود باید به اندازه کافی روغن بریزیم و بگذاریم بماند تا نرم شود و به راحتی بچرخد.


در صورتی که کاتریج اصلا نچرخد یا شفت کاتریج لق بزند خرابی بلبرینگ است که باید تعویض شود

 ولی اگر اصلا نچرخد می تواند برای پروانه باشد که در داخل سر هد گیر زده است یا در اثر بی اعتنایی کاربر بخار اب اتوکلاو باعث چسبندگی پروانه به کاتریج می شود

 که در این حالت می بایست درب بالای ایرموتور را باز نموده و مقداری اسپری روغن داخل آن زد اگر خود به خود حرکت کرد که درب بالا را می بندیم و 5 الی 11 دقیقه ایر موتور را می گذاریم با فشار زیاد کارکند روان حرکت کند

در صورتی که کاتریج ایرموتور را در می آورید:

زیر هر پروانه یک فنر بسیار کوچک قرار دارد که باید هنگام باز شدن یا بستن مواظب پروانه ها باشید که گم نشود در اینصورت کاتریج را سر جای قرار می دهیم و قطعه برنجی آن طرفی که دارای دو تا عقب نشینی دایره ای است به طرف ته کاتریج سمت فیلتر قرار بگیرد.

 چون این دو دایره مخصوص حرکت چپ یا راست کاتریج می باشد.
بعد از محافظ برنجی واشر فلزی قرار می گیرد

در انتهای شفت بلبرینگ و قطعه آلومینیومی که سه طرف آن سوراخ دارد

طرف فیلتر و آن طرف که بلبرینگ دارد طرف کاتریج قرار می گیرد

سپس پیچ محافظ کاتریج را دور کاتریج و پوسته می بندیم طوری که شفت بیشتر از 1.5 میلیمتر حرکت طولی نداشته باشد.
در صورتی که پروانه ها به صورت آزاد به طرف بیرون پرتاب نشود پوسیدگی فنر داخل کاتریج می باشد که می بایست فنرهای پوسیده را تعویض نماییم.

ایراد های دیگر توربین:


پروانه : در صورتی که چند بار برای تعویض بلبرینگ ها پروانه ها را از شفت خارج نموده باشیم

پروانه نسبت به شفت گشاد می شود که در این صورت باید پروانه تعویض شود.

داخل هد توربین دارای دو سوراخ که یکی از آنها کوچکتر و یکی دیگری بزرگتر می باشد،

سوراخ کوچک مخصوص ورود هوا و برخورد آن به پروانه می باشد

و سوراخ بزرگتر مخصوص اگزوز هد می باشد تا هوای وارد شده از اگزوز خارج شود

تا اجازه چرخیدن پروانه و شفت را آزاد نماید.

طریقه قرار گرفتن پروانه داخل هد به این صورت است که شیب پروانه می بایست

به سمت سوراخ کوچکتر و پشت شیب پروانه به سمت سوراخ بزرگتر باشد.

سر و ته شفت را چگونه بدانیم :
آن طرف شفت که دارای سوراخ گشادتر می باشد سر شفت محسوب می شود ،

فرز درون آن قرار می گیرد و آن طرف که سوراخش کوچکتر یا یک زائده وجود دارد

ته شفت محسوب می شود ، که طرف درب هد می باشد.

سر شفت یا صاف صاف باشد هم سطح باشد یا یک میلی متر بیرون باشد ،

نسبت بلبرینگ به انتهای شفت. فیلتر روی دستگاه بهتر از روی کمپرسور است.

فشار استاندارد کارخانه ها 5 و 7 است که ما تا 9 می توانیم اضافه کنیم.

 

دستگاه آمالگاماتور :


دستگاهی است که در دندانپزشکی از آن برای مخلوط نمودن پودر و جیوه به منظور پرکردن محل پوسیدگی دندان از آن استفاده می شود این دستگاه در دو طراحی مختلف وجود دارد:

 

آمالگاماتور فله ای که پودر و جیوه آن به صورت 51 گرمی یا 111 گرمی

در بازار خریداری می شود و در هر بار خالی شدن مخزن پودر یا جیوه دستیار پزشک می تواند

 مقداری پودر یا جیوه در مخازن آن اضافه نماید در این صورت با استفاده از این دستگاه فقط ایرادی که دارد پزشک می تواند پودر آمالگام یا جیوه را نوع ایرانی و خارجی را باهم ترکیب نماید

ولی نوع در کپسولی پودر و جیوه توسط همان شرکت سازنده به اندازه کافی در شکل های 1 و 2 و 3

واحدی داخل یک کپسول پودر و جیوه به اندازه کافی قرار دارد

به خاطر اینکه جیوه داخل کپسول با پودر ترکیب نشود جیوه داخل یک نایلون پلاستیکی می باشد و وقتی که کپسول روی دستگاه قرار می گیرد

 تا مخلوط جیوه و پودر آماده شود حرکت نیمه دوار آن باعث پاره شدن نایلون جیوه شده و جیوه با پودر مخلوط می شود.
در نوع کپسولی مهم ترین مزیت این است که پزشک نمی تواند پودر یا جیوه را از انواع مختلف استفاده نماید.

قسمت های مختلف آمالگاماتور فله ای:


1-
مخازن پودر و جیوه
2-
اهرم تعیین کننده مقدار پودر و جیوه
3-
دوز متر
4-
لوله میکسر
5-
موتور میدان مغناطیسی )یا موتور القایی(
6-
درجه ای که به وسیله آن مقدار پودر را کم یا زیاد می نماییم.
7-
میکروسوئیچ زیر لوله میکسر در دستگاه های خارجی که تا درب آن بسته نشود دستگاه روشن نمی شود.
8-
تایمر کلید روشن و خاموش در 221 ولت
9-
درب لوله میکسر
10-
شاخک های فلزی یا پلاستیکی داخل مخزن پودر برای همزدن پودر تا راحت درون لوله میکسر قرار گیرد.

قطعات آمالگاماتور کپسولی:


-1
در خارجی ها از موتور میدان مغناطیسی: برای به حرکت در آوردن لوله ای که انبرک گیرنده کپسول را به خود نگه می دارد.
-2
تایمر
-3
فنر نگه دارنده پیستون شیربرقی : فاصله دوز متر را بیش از اندازه نمی گذارد به چپ یا راست بچرخد.
-4
فنرهایی که خود موتور کپسولی را به بدنه وصل می نماید باز در خارجی ها انبرک و در ایرانی ها به جای استفاده از موتور میدان مغناطیسی از موتور چرخ خیاطی استفاده شده لوله ای که انبرک را به حرکت در می آورد.
-5
انبرک نگهدارنده کپسول
-6
کلید روشن و خاموش کردن
-7
پتانسیومتر در هر دو نوع خارجی و ایرانی برای کم و زیاد کردن دور موتور فقط در کپسولی ها

رفع عیب در فله ای:


-1
شل شدن پیچ های مخزن پودر و جیوه که باعث می شود هنگام روشن بودن دستگاه مقداری پودر و جیوه به داخل دستگاه و در نهایت به بیرون دستگاه منتقل شود

 در این صورت می بایست ابتدا واشر بندی درب مخزن جیوه و پودر را از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمود یا در صورتی که واشر خراب شده است

می توانیم به وسیله یک صفحه مقوا یا پلاستیک نازک واشر برای آن درست نماییم و پیچ آن را عوض کنیم.


-2
شکستن یا ترک خوردن مخازن جیوه و پودر که باید تعویض شوند.


-3
گیر نمودن پیستون دوز متر که از اضافه شدن یا کم شدن مقدار پودر جلوگیری می نماید در این صورت دوز متر را باز نموده و پیستون دوز متر را تمیز می نماییم و آن را آزاد می کنیم.


-4
خراب شدن لوله میکسر در صورتی که دنده های پیچ لوله میکسر خورده شده باشد می بایست کل لوله میکسر را تعویض نماییم و دوم خرده شدن پیچ درب لوله میکسر که در این صورت درب لوله ی میکسر فقط تعویض می شود.


-5
تایمر : آمالگاماتورهایی که تایمر مکانیکی دارند تایمر آنها را تعویض ولی آمالگاماتورهایی که تایمرشان دیجیتالی باشند عیب آن را توسط اهم متر و تست قطعات ، قطعه خراب را پیدا و تعویض می نماییم.


-6
اگر دستگاه آمالگاماتوری هنگام روشن شدن سر و صدای زیادی تولید می نمود

 یا حرکت لوله میکسر کمتر از حد معمولی بود خرابی آن از شل شدن پیچ لوله میکسر نسبت به شفت آرمیچر می باشد که در این صورت باید پیچ آرمیچر را سفت نماییم.


-7
خرابی موتورهای کپسولی فقط در نوعی که از موتور چرخ خیاطی استفاده شده اولا نمی توان برای مدت زیادی در روز از آن استفاده نمود زیرا سوختن موتور امکان پذیر می باشد که در صورت سوختن باید آن را تعویض کنیم.

دومین ایراد موتور خرده شدن زغال های آن است که در آن صورت زغال ها را باید طبق نمونه اصلی تعویض نماییم.

 

دستگاه لایت کیور:


دستگاهی است که برای سفت نمودن مواد پرکردنی همرنگ دندان که به آن کامپوزیت می گویند.

این دستگاه با استفاده از یک لامپ هالوژن 12 ولت نوری را تولید می کند

که از یک فیلتر یا گریتینگ منشور گذشته و فقط نور آبی را از خود عبور می دهد نور آبی باعث سفت شدن مواد پرکردنی می شود. این مواد فقط به نور آبی حساس می باشد.

 

این دستگاه برق 221 AC را به 12AC تبدیل می نماید و دارای یک فن و یک لامپ هالوژن کاسه دار می باشد که در هنگام روشن شدن لامپ گرمای زیادی تولید می شود

برای اینکه گرما به بدنه دستگاه صدمه نزند از یک فن برای خنک نمودن آن استفاده می شود.

 

نور استفاده از دستگاه توسط تایمر قطع و برای استفاده مجدد می بایست کلید پوش باتنی دستگاه را بفشاریم در قسمت هد دستگاه یک فیلتر قرار دارد

که در صورت خراب شدن فن و ایجاد گرمای زیاد قطعه پلاستیکی که دور فیلتر
قرار دارد گرم می شود و حالت خود را از دست داده و به صورت مایع روی فیلتر می چسبد

که در این صورت باید علاوه بر برطرف نمودن عیب فن قطعه پلاستیکی دور فیلتر و فیلتر را تعویض نماییم.
قسمتی که نور را از فیلتر عبور می دهد تا به دندان برسد از قطعه ای شیشه ای به نام گایدلایت استفاده می شود که خرابی این گاید لایت شکستن آن است که باید تعویض شود که برای تعویض می توانید قطر گایدلایت دستگاه را اندازه بگیرید و یک گایدلایت تنها خریداری نموده

 و برای تعویض قسمت فلزی را روی حرارت گرم می کنیم تا چسپ شیشه
خودش را آزاد کند و گایدلایت از قطعه ی فلزی بیرون بیاید و بعد از اینکه قطعه فلزی را برای گایدلایت جدید آماده نمودیم به اندازه طول قطعه فلزی دور گاید لایت را چسب قطره ای فوری زده و گایدلایت را طوری در آن قرار دهید که چسب روی سطح شیشه به هیچ وجه نچسبد.

نوع دوم خرابی گاید لایت: دندانپزشکان بر اثر بی احتیاطی موقع نگه داشتن گایدلایت برای سفت شدن کمپوزیت سر گایدلایت را به کمپوزیت می چسبانند و کمپوزیت روی گاید لایت خشک می شود

و دیگر نور را از خود عبور نمی دهد در این صورت گاید لایت باید تعویض شود.
فن دستگاه اگر کار نکند باید تست کنیم.

 

دستگاه کویترون جرم گیری(:


دستگاهی است که برای جداشدن جرم ها از بین دندان و لثه از آن استفاده می شود این دستگاه در دو طرح مختلف وارد بازار گردیده است:


-1
دستگاههایی که به روش میدان مغناطیسی ارتعاش ایجاد می کنند.
-2
دستگاههایی که به وسیله کریستال های پیزو الکتریک

 

هر دو دستگاه از نظر روش کار مثل هم می باشد و هر دو از نظر طراحی برد و طراحی شیر برقی و پدال مثل هم بوده و برق آنها در هد آنها می باشد که در میدان مغناطیسی از سیم پیچ استفاده شده ولی در پیزوالکتریک از کریستال پیزوالکتریک استفاده می شود.

 

ایراد دستگاه میدان مغناطیسی در این است که آب به هد نرسد سیم پیچ می سوزد.
ولی در هد پیزوالکتریک کمتر از 11 ثانیه نباید آب قطع شود زیرا باعث سوختن کریستال ها می شود.

 

عیب دو دستگاه :


خراب شدن شیربرقی ها یا رسوب گفتن آنها که اگر رسوب گرفته باشند

 آنها را باز نموده و می توانیم با یک سیم خشک و نازک و یا آب جوش و جوش شیرین جرم را از بین ببریم ، در صورت سوختن شیرها باید آنها را تعویض نماییم

 

و اگر قطع تغذیه الکتریکی بود باید محل قطعی را در کابل هد یا میکروسوئیچ داخل پدال یا در نهایت روی برد آن محل قطعی را پیدا یا قطعه معیوب را تعویض نماییم.


ایرادی که در دستگاههای جرم گیری میدان مغناطیسی بیشتر از پیزو وجود دارد فرسوده شدن اورینگ دور قلم می باشد

که در این صورت از بین هد و قسمت پلاستیکی قلم آب نشتی می کند در این صورت می بایست اورینگ آن را تعویض نماییم.              

    اینستاگرام

کلیه حقوق طراحی این سایت در اختیار شرکت دانش تجهیز طب آسا است